Co to jest logo? Jakie są rodzaje logo i jaki rodzaj najlepiej wybrać dla swojej firmy lub bloga?
Zadajesz sobie takie pytania? Nie jesteś sam/sama. Wiele osób czuje się zagubionych w definicjach i rodzajach logo. Pokażemy Ci uproszczony podział logo i pomożemy wybrać odpowiedni rodzaj dla Twojego biznesu poprzez wskazanie korzyści płynących z poszczególnych strategii.
Logo jako wizytówka
Logo jest wizytówką biznesu, która natychmiast określa pierwszy kontakt klienta z Twoja firmą. W ciągu sekundy klient otrzymuje kluczową informację wizualną. Jeśli logo wyróżnia Cię i komunikuje ważne dla Ciebie wartości, to – brawo! – udaje Ci się nawiązać pierwszą relację z klientem.
Na początkowym etapie tworzenia identyfikacji wizualnej Twojego biznesu powinieneś wybrać odpowiedni rodzaj logo spośród różniących się od siebie możliwości. W sieci z pewnością znalazłbyś wiele artykułów klasyfikujących logo. Jednak, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji, przygotowaliśmy ten prosty podział, który wszystko wyjaśni Ci w kilku krokach.
Uwaga! Według ścisłej terminologii projektowej logo jest zazwyczaj zbudowane z dwóch elementów: znaku graficznego – symbolu – sygnetu (terminy używane zamiennie) oraz logotypu – tekstowego przedstawienia nazwy firmy. W języku potocznym logo często nazywa się logotypem.

Rodzaje logo
Logo może składać z samych liter, samego znaku graficznego lub być połączeniem znaku graficznego oraz liter.
1. Loga oparte na typografii, jak te prezentujące pełną nazwę firmy, eksponują przede wszystkim nazwę. Jeśli posiadasz wyjątkową nazwę, ta strategia będzie strzałem w dziesiątkę. Z drugiej strony istnieje obawa, że logo oparte na samym tekście może trudniej się wyróżniać. Może się też zdarzyć, że użyty font został już wykorzystany setki razy przez inne firmy.
2. Drugą ścieżką jest wybór logo składającego się z samego skrótu lub inicjału. Na taki wybór mogą sobie pozwolić tylko znane i wypromowane marki (IBM, ESSO). W innym wypadku klienci nie będą wiedzieli o co i o kogo chodzi. Zamiast rozpoznawalności marki napotkasz zagubionych klientów.
3. Następnie masz logo składające się wyłącznie ze znaku graficznego. W terminologii projektowej znak graficzny może występować pod nazwą sygnet oraz symbol. Loga te są albo uproszczoną wersją wybranego elementu rzeczywistości albo formą abstrakcyjną wyrażającą zjawisko bądź ideę przy pomocy środków plastycznych. Analogicznie w tym przypadku na używanie samego symbolu mogą sobie pozwolić bardzo dobrze widoczne i wypromowane marki, np. Apple czy Nike.
4. Ostatnim, najpopularniejszym rozwiązaniem, jest wybór logo łączącego w sobie znak graficzny i napis. Z jednej strony można wyrazić w formie graficznej ideę i charakter firmy, jednocześnie utrwalając jej nazwę wśród odbiorców. Połączenie tekstu i grafiki daje ogromne możliwości wyróżnienia się i przekazania wartości istotnych dla własnego biznesu.
W ramach tego podziału możliwe są różne warianty mieszające cechy poszczególnych logo, np. tekst z małym elementem graficznym, sygnet składający się z liter bądź emblemat osadzający tekst w grafice.
Logo działa jak pierwszy uścisk dłoni wymieniony z klientem.
Logo jak uścisk dłoni
Jeśli masz już logo, ale nie jesteś z niego w pełni zadowolony/a albo dopiero zamierzasz je stworzyć od podstaw, zastanów się jaki jego rodzaj będzie najlepszy dla Twojego pasjobiznesu lub bloga. To powinna być przemyślana, strategiczna decyzja. Poza walorami czysto estetycznymi logo działa jak pierwszy uścisk dłoni wymieniony z klientem. Spraw, by był to mocny, budzący zaufanie uścisk.

Justyna Wencel

Marcin Chomicki
W CZYM MOŻEMY CI POMÓC?
Potrzebujesz sprawdzonych narzędzi, by zabrać się za projekt?
Sprawdź naszą SPRYTNĄ LISTĘ narzędzi i programów online,
a zaoszczędzisz mnóstwo czasu i odkryjesz frajdę z projektowania. Pobierz listę i baw się dobrze!
Życzymy Ci, by Twoja marka skutecznie przyciągała Twoich idealnych klientów!