Jak współpracować z grafikiem przy projektowaniu logo
Projektowanie logo to wbrew pozorom trudna sprawa, ale o wiele bardziej skomplikowane mogą okazać się poszukiwania właściwej osoby do współpracy. W grupach Facebookowych często widzę pytania dotyczące kryteriów pozwalających odróżnić słabego grafika od tego idealnego. Wiele zagubionych osób pyta o sprawy, na które należy bezwzględnie zwrócić uwagę przy podjęciu współpracy projektowej i o czym pamiętać, by właściwie zadbać o swój interes. Ten wpis ma więc spełnić rolę mini-poradnika, który rozjaśni nieco mroki podejmowania decyzji. Dowiedz się w jaki sposób przygotować się do wyboru grafika, który pomoże Ci w tym, by Twoja wizja super logo stała się ekscytującą rzeczywistością.
Po pierwsze doświadczenie i umiejętności
Decydując się na współpracę ze specjalistą w projektowaniu logo, mającym pokaźny dorobek w postaci dobrych projektów, z dużym prawdopodobieństwem otrzymasz projekt na wysokim poziomie. Dobry grafik z doświadczeniem nie jest zwykle tani – ceny za projekt logo oraz identyfikacji wizualnej mogą osiągnąć naprawdę wysoki pułap. Jeśli rozpoczniesz współpracę z początkującym grafikiem, który dopiero tworzy portfolio, jest szansa, że otrzymasz dobry produkt za niską cenę, ale równie prawdopodobne jest to, że Twoje logo będzie dalekie od ideału lub okaże się całkowitą porażką.
Możesz oczywiście oprzeć się wyłącznie na rekomendacjach. Warto jednak polegać także na konkretnych kryteriach. Jak więc rozpoznać dobrego projektanta logo? Przede wszystkim zapoznaj się z portfolio i zwróć uwagę na poniższe aspekty:
- ilość realizacji
- walory estetyczne (czy dobrze się prezentują) i komunikacyjne (czy są czytelne)
- oryginalność i różnorodność rozwiązań (czy projekty nie są do siebie zbyt podobne bądź oparte na jednym, powtarzającym się rozwiązaniu, np. ulubiony kolor czy font występujący w co drugim logo)
O poziomie ekscytacji mogą świadczyć też bardzo subiektywne odczucia. Jednym z moich zaufanych kryteriów są ciary wzdłuż kręgosłupa 😉
Po drugie komunikacja
Równie ważne jak doświadczenie projektowe grafika jest jego umiejętność komunikacji z klientem, sprawienia, by klient stał się partnerem w procesie projektowym. Idealna komunikacja pewnie nie istnieje, ale zawsze można spróbować do niej się zbliżyć, i odpowiedzialność za sukces na tym polu leży po obu stronach. Idealnie byłoby, gdyby grafik prostym i zrozumiałym dla klienta językiem objaśniał swoje propozycje projektowe. Z drugiej strony, Ty jako klient powinieneś klarownie komunikować swoje potrzeby, jak również podejmować decyzje w miarę postępu prac, abyście stopniowo zbliżali się ku finałowi. Projektant, który za wszelką cenę stara się przeforsować propozycję, a jednocześnie nie jest w stanie wytłumaczyć klientowi korzyści płynących z jego decyzji, nie będzie dobrym wyborem.

Po trzecie produkt końcowy, czyli logo
Zdarza się, niestety, że klienci nie są informowani za co dokładnie płacą. Po dokonaniu płatności za wykonany projekt logo klient powinien dostać pełen zestaw plików, zarówno w formacie .pdf, .jpg, .png (potrzebnych m.in. do internetu), jak i plików z logo zapisanym wektorowo. Plik wektorowy (najpopularniejsze formaty .ai lub .eps) pozwala na zmniejszanie i powiększanie Twojego logo bez straty jakości. Dysponując takim plikiem, jesteś przygotowany do produkcji w sytuacji, gdy potrzebujesz druki czy gadżety firmowe, plakaty, banery.
I jeszcze jedna najważniejsza sprawa – wraz z plikami powinieneś dostać pełne prawa autorskie do projektu z możliwością użycia go na wszelkich polach eksploatacji. Innymi słowy, będziesz mógł zrobić ze swoim logiem, co zechcesz.
Wraz z plikami powinieneś dostać pełne prawa autorskie do projektu.
Po czwarte księga znaku
Często w standardzie zamawiający logo dostaje w pakiecie księgę znaku – plik, w którym są zawarte i wyjaśnione reguły stosowania logo. W księdze znaku znajdziesz opisane zasady konstrukcji logo, zastosowana kolorystyka, dobrane fonty i pole ochronne znaku, czyli obszar wokół logo, który powinien pozostać wolny, aby znak nie stracił na czytelności.
Na koniec słów kilka o projektowaniu logo
Nie oczekuj, że da się wyliczyć stawkę godzinową. Projektowanie logo pod warunkiem, że grafik podchodzi do wyzwania ambitnie i profesjonalnie, to specyficzna praca kreatywna. Nie obowiązują w niej dokładne wyliczenia godzin pracy, bo praca nad logo to ciągłe bycie w procesie projektowym. Odbywa się on często poza oficjalnymi godzinami pracy, aż do momentu, kiedy uda się stworzyć oryginalne graficzne przedstawienie wartości ważnych dla Ciebie i Twojej firmy. I tego właśnie chciałbym Ci życzyć! Pełnej satysfakcji i zadowolenia z gotowego projektu logo, które najlepiej pokaże światu Twoją markę i… Ciebie!

Justyna Wencel

Marcin Chomicki
W CZYM MOŻEMY CI POMÓC?
Jeśli szukasz grafika do współpracy i chciałbyś powierzyć nam swój wymarzony projekt do realizacji,
skontaktuj się z nami, a zaprosimy Cię do podjęcia wspólnej przygody.
A może tak się składa, że czujesz się mega kreatywną osobą, która sama ma ochotę na podjęcie wyzwania,
i chciałbyś zaprojektować swoje logo z nami,
mając nasze wsparcie na każdym kroku w ramach naszego kursu online,
koniecznie zapisz się na listę oczekujących na jesienną edycję kursu PRZEPIS NA LOGO
i zdobądź jako pierwszy informacje o wszystkim, co przygotowaliśmy dla uczestników.
Życzymy Ci, by logo Twoich marzeń skutecznie przyciągało Twoich idealnych klientów!
Świetny wpis! Bardzo ważne jest, aby na początku współpracy wszystko było jasne i czytelne, by współpraca układała się dobrze dla obu stron. Temat ważny i dobrze, że podjęty 🙂 Pozdrawiam
Dziękuję! Cieszę się, że tekst jest dla Ciebie wartościowy. Samo życie, wiele osób współpracujących z grafikiem doświadcza trudności, problemów, a czasem wręcz zapaści komunikacyjnej, bo coś jest niedogadane od początku, warunki niejasne, brak ustaleń. Czasem kończy się to zerwaniem współpracy i wznowieniem poszukiwań. Wciąż spotykam osoby, które na koniec przygody z grafikiem nie otrzymują pełnego kompletu plików do netu i do produkcji, a więc nie mają pliku wektorowego i za każdym razem piszą do grafika z prośbą o przesłanie pliku. Idealnie by było, gdyby obie strony wiedziały na czym taka współpraca polega i obie były usatysfakcjonowane 🙂